سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*** عکس ها هم حرف میزنند ***
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

مدتی از افتتاح مجتمع خلیج فارس شیراز میگذرد که در این مدت حرفهای بسیاری در تایید و یا رد این مجتمع شنیده ایم. با توجه به اینکه مدت زمان گذشته شده باعث شده تا التهاب کمتر شود،راحت تر میتوان چند نکته را گوشزد کرد.

این مجتمع با دارا بودن 2500 واحد تجاری در دنیا بی نظیر بوده و و بعنوان رکورددار مقام اول در کتاب گینس هم به ثبت رسیده است، سوال من اینجاست که در شهرهای بزرگ و پر جمعیت دنیا(مثل توکیو با 33 میلیون نفر و نیویورک با 18 میلیون نفر و...) نیازی به چنین مجتمعی نداشته اند و شیراز با یک و نیم میلیون نفر نیاز داشت؟؟؟؟شیراز،که چند وقت پیش در یک بررسی اعلام کردند که تعداد واحدهای تجاری و فروشگاه های آن به 6 برابر نیاز وسعت-جمعیت آن است.

سوال دوم اینکه آیا افزایش فروشگاه ها و چنین مجتمع هایی به افزایش روحیه مصرف گرایی و تنوع طلبی بی حد و مرز و بیشتر منجر نمیشود ؟؟

سوال سوم : (با توجه به افتتاح فاز اول این مجتمع، فعلا فقط برای این بخش سوال میکنم) ، چند میلیارد هزینه ساخت و ساز فاز اول این مجموعه شده است؟؟ چیزی که به راحتی قابل تشخیص است ، اینست که هزینه ی آن بالغ بر چند صد میلیون تومان شده است. و حضرات آقایان و مسئولین در تعریف و تمجید و بیان خوبی ها و مزایای این مجتمع کم نگذاشتند و بارها هم اعلام کردند که با افتتاح فاز اول این مجتمع، 1000 نفر به اشتغال گرفته شدند !!!!! و کاهش چند صدم درصدی بیکاری در استان را در بر داشته است...

در حال حاضر نظام بانکی در زمان اعطای وام به افراد سرمایه گذار ، قراردادی مابین طرفین منعقد میکند که با توجه به حجم پول و نقدینگی اعطایی به فرد شرط میکند که چند

 نفر را باید به اشتغال بگیرد و درگیر کار کند.و در حال فعلی به ازای هر 100 میلیون تومان پرداختی، بایستی 1000 نفر را به اشتغال بگیرد.

سوال : کجای این دخل و خرج و شرایط بانکی و واقعی به هم شبیه اند؟؟؟ کدام عقل سلیمی این خرج و مخارج و شرایط را سرمایه گذاری می نامد؟؟؟؟

متاسفانه برخی دوستان در دفاع از این مجتمع به گونه ای همت می کنند که هیچ دلیل عقلی و منطقی جلودار آنها نیست !!!

ناگفته نماند وجود چنین مجموعه هایی فوایدی هم دارد همچون سرعت در خرید و افزایش حق انتخاب و.... اما به چه قیمتی ؟؟؟

جمله آخر اینکه مسئولین ما درک صحیح اقتصادی و توان اجرای بهینه ی اقتصادی منابع را ندارند و فکر میکنند اگر مجتمعی بزرگتر باشد (و چه بهتر که در دنیا تک باشد و

رکورددار ) سرمایه گذاری کلان تری بحساب می آید.

و خیلی مسایل که ان شاالله در شماره های بعدی به بعضی از آنها خواهیم پرداخت .

 


[ دوشنبه 91/2/11 ] [ 11:48 عصر ] [ ساردو ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب